Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Istinek

 

 


Amikor írom ezt az oldalt, nem törekszem igazán keretbe foglalni, csak amolyan "beszélgetősre veszem" a leírást. Jelzem, hogy nem vagyok képzett az illusztrációs, képzőművészeti szakkifejezésekben, így a saját szókincsemet használom. 

A korábbi könyvemben - A CSODA nemcsak 3 napig tart - lévő illusztrációk sok közös munkát igényeltek az illusztrátorral. 1-1 illusztráció elkészülte nem egyszer sok vázlat után született meg. Nem volt egyszerű, de nagyon izgalmas, közös munka, így már van fogalmam arról, hogyan is működik ez a fajta együttműködés.

Pl, amikor az alábbi 4 illusztráció készült, még a személy tekintetének az iránya is fontos volt, hisz amikor valaki ábrándozik - tehát olyanon gondolkodik, ami még nem történt meg, akkor jobbra felfele néz, ha pedig a múltra emlékszik vissza, akkor balra felfele tekint (ha jobbkezes).

 

kalauz_01_m.tokeletesjpg.jpg

 

 

istvan-abrandozik---ligetes--1-.jpg

istvan-abrandozik---ligetes--2-.jpg

 

 

 

istvan-abrandozik---ligetes.jpg

 

 

Ezért előny, ha valaki ezeket is ismeri. Ha nem, erre úgy is felhívom a figyelmet, viszont, az követelmény az illusztrátortól, hogy jól ismerje az érzelmekhez tartozó megjelenítést. 
Pl, a lentebbi képen látszik, hogy a hölgy kellemetlenül és tanácstalanul érzi magát, míg a kalauz kérdőre vonja és fel van háborodva. 

Ezek azért fontosak, mert a könyvemben az érzelmek nagy hangsúlyt kapnak, mivel konfliktus kitisztázó / érzelmi blokk feloldó tréner vagyok és ezt a módszert tanítom részletesen, érthetően, szinte "szájba rágósan" (a szó jó értelmében) adom át az anyagot.

 

hutos-jelenet02---nem-fekete-szajureg.jpg

 

 A megbízást általában két féle képen adtam és most is így gondolom. Az egyik, amikor egy-egy esemény "kulcs" momentumához kérek illusztrációt, úgy hogy elküldöm a tartalmat, meghatározom a kulcs momentumot, esetleg ha van konkrét elképzelésem, vagy van olyan, aminek feltétlen rajta kell lenni, azt megadom, vagy csak rábízom az illusztrátor kreativitására. >>> Ezen a linken található, egy olyan rész a könyvemből, melyből több "kulcs momentumot" adtam meg, de még is egy folyamatot mutat be az illusztrációk sorozata.

- A másik, amikor "folyamat illusztrációt" kell készíteni. A lentebbi 2 illusztráció úgy készült, hogy elküldtem a tartalom azon részét, amihez illusztrációt szerettem volna és íme, ezt a 2 ötletes variációt kaptam vissza! Ez teljes mértékben az illusztrátor kreativitása volt. Itt is megfigyelhető különböző érzelem.

>>> Itt olvasható a történet amit elküldtem.

 

emk-01---szines.jpg

emk-02--szines.jpg

 

 

E mellett van olyan jelenet illusztráció, amikor párhuzamosan futó eseményt rögzítünk. Pl, az alábbi: telefon, e-mailozás... Ez a megoldás nekem nagyon tetszett anno. Biztosan van más megoldás is ennek a kifejezésére, így a majdani illusztrátor kreativitásán múlik, hogy mivel tud még meglepni, megismertetni.

 

istvan-abrandozik---ligetes--3-.jpg

 

 

joga-oktato---vegleges.jpg

 

 ***

Mivel már adtam ki könyvet, van gyakorlatom a folyamatban, viszont mivel "csak" egykönyvet adtam ki, ezért csak egy féle tapasztalatom van,  így ebből merítek:

Nos, az előző könyvemnél, - A CSODA nem csak 3 napig tart -  a folyamat úgy zajlott, hogy elküldtem egy részletet a könyvből, és ahhoz kaptam 3 színezettlen rajzot, ahonnan el tudtam dönteni, hogy melyik stílusban fogom kérni az illusztrációkat. Aztán ezeket megkaptam színezve is.

minta-03-fekete-feher.jpg

kalauz_szines-01--2-.jpg

kalauz_szines-02--3-.jpg

... és végilis ezt a sítlust választottam:

hutos-jelenet02---nem-fekete-szajureg.jpg

***

Az alábbi illusztrációhoz küldtem a gyerekeimről fotót, mert a történet rólunk szólt és szerettem volna, ha ez is visszatükröződik:

 

kalauz_02e.jpg

 

Amikor megkapom a rajzot és ha azzal minden rendben, akkor lehet színezni. Ha nem olyan, amit szeretnék, akkor vagy korrigálni kell, vagy újat szükséges készíteni. 

Az illusztrációknak olyan mindőségben és formákban kell majd a véglegesítés során lenni, ami alkalmas nyomdai munkára. Ez nem tudom egyébként mit jelent, az előzőnél az illusztrátor tudta, meg amúgy is a tördelővel összekapcsoltam és ők megbeszélték, de ha fontos rákérdezek.

Díjazás:


A kész illusztrációkat díjazás ellenében veszem át, 5.000 Ft a maximum, amit illusztrációnként fizetni tudok. (természetesen a vázlatokért, és az el nem fogadott illusztrációkért nem jár díjazás)

Az illusztrációk, onnantól, hogy a díját kifizetem, a saját tulajdonomba kerül.

Milyen NE legyen?

- nem szeretnék túlzott torzításokat.

- nem szeretem az ijjesztő illusztrációkat.

- ne legyen túl sötét, inkább a világosabb és vidám színeket kedvelem.

Csoda szép és eredményes napot kívánok!
 

Szabó Ilona - Ica

 

A fenti szöveget már korábban írtam, amikor egy könyvemhez kerestem illusztrátort.

Az alábbi illusztráció úgy készült, hogy az alábbi levelet küldtem, amire először természetesen vázlatokat kaptam, majd utána korrigáltunk és a végén ez lett az eredmény:

 

Kedves Norbi!

Az alábbi szöveg egy hírlevelem témája lesz, ahol az érzelmekről és azok oldásairól beszélek - mint általában.

 

Kérem olvassa el az alábbi szöveget, majd lentebb adok szempontokat az illusztrációhoz.



"A hirtelen düh kapcsán saját példámat hadd említsem! Amikor még kicsik voltak a gyerekeim, mentem értük az oviba és a bejárat előtt, - mely körbe vette az óvodát -  egy 3 m széles járda volt, ahol a gyerekek még szaladgálhattak. 

Gyermekeimet biztonságban tudva engedtem ezen a széles járdán szaladgálni, amikor egyszer csak hirtelen a semmiből előkerült egy piros Lada, ami vagy 60 km/óra sebességgel száguldva jött a járdán. 

Lelki szemeim előtt már láttam, hogy a gyerekeimet elüti, azok a szélvédőnek csapódnak, majd az egyik erre, a másik arra repül! Mit mondjak? Csak ordítani tudtam! A lábam remegett, a Ladás befékezett és így a gyermekeim megmenekültek. 

Hát ebben az állapotban nem tudtam vezetni. A közelben lévő játszótéren letettem a gyerekeimet, majd én a kocsimba ültem és ott helyben elvégeztem a
 >>> 10-es DÜHfeloldó gyakorlatot, melyből mindig tartok 1 példányt a kesztyűtartómban :)!
 
Mivel a gyakorlatban megélhetjük, sőt ajánlott megélni a bennünk maradt érzelmeket, így nem fogtam magam vissza. Felhúztam a kocsim ablakát (Chrysler arany színű), hisz senkire nem tartozik hogy mit hozott ki belőlem ez az "állat" és "kianyáztam" magam a sofőrre, akit magam elé képzeltem.
 
Nem telt el több mint 20 perc és újra kisimulva, lenyugodva térhettem vissza a gyermekeimhez, akik örömmel szaladtak felém és mit sem vettek észre a történésből."
 
Szóval Norbi, akár egy folyamat ábrát, akár több illusztrációt készít, most kíváncsi lennék a kreativitására!
 
Üdv: Ica

 

Tehát az illusztrációk:

 

 

ovoda_01.jpg


ovoda_02.jpg

 

ovoda_03.jpg

 

 

Az alábbi történettel azt szeretném illusztrálni, hogy az Együttműködő Kommunikációt nem lehet düh és harag esetén alkalmazni. 

A történet a következő: 

"A férje és feleség megbeszélték, hogy amikor a feleség visszatér az üzleti konferenciáról, akkor megünneplik a 10 évese házassági évfordulójukat. 
Mivel a konferencia jól haladt, hamarabb sikerült haza utaznia, azzal a gondolattal, hogy milyen jó és kellemes meglepetés lesz, hogy már egy nappal hamarabb hazaérkezik. 
A lakásba érkezve meglepetésben volt része. Az ágyban a férje mellett nem ő feküdt. 

Nézzük, hogyan is lehetne ezt a helyzetet kezelni az EMK 4 lépést alkalmazva:

1. lépés: Tény megállapítés:
Drágám, ahogy belépek a szobába, azt látom, hogy melletted nem én fekszem. Nézem jobbról, nézem balról, de ez nem én vagyok!

agyas-jelenet.jpeg
2. lépés: érzelmek megállapítása:
Tudod, most el vagyok nagyon keseredve, fel vagyok háborodva és rettentően dühös vagyok, ... 
02x--1-.jpg

3. lépés a sérült értékrendi fontosságok meghatározása:

... mert nekem nagyon fontos a szeretet, az őszinteség az adott sző és a hűség!

03x--1-.jpg

4. lépés: egy azonnal teljesíthet kérés:

... és most azt kérem tőled, hogy szedd össze a holmitokat és dobáld ki az ablakon, majd ugorj utána!

04x--1-.jpg

 

 

Még egy folyamat ábra kérése az előző illusztrátoromhoz::

Szöveg, amihez szeretnék egy pár rajzot, ami a folyamatot ábrázolja:
 
"A gyerekek nagyon jó terep számunkra a gyakorlásra!
Amikor kicsik voltak a gyerekeim és a szobájuk, számomra jobban hasonlított egy csatatérre, mint egy kislány szobára, úgy döntöttem, épp itt az ideje, hogy elkezdjem náluk alkalmazni az EGYÜTTMŰKÖDŐ kommunikációt.
(1. lépés: észlelés) Ahogy a szobába léptem, azt látom, hogy .... egy..., kettő..., három... négy... kupac legó van a földön...
Erre azt mondja az egyik lányom: nem négy, hanem öt kupac legó!
 Ebből is látni, -- mivel nem használtam bírálatot - biztonságban érezték magukat, nem gondolták, hogy rosszat cselekedtek, így még abban is együttműködtek, hogy pontosítsák, az én leltár listámat.
(2. lépés: érzések) Tudjátok, ilyenkor elkeseredettség és szomorúság van bennem, (3. lépés: fontosságok) mert nekem nagyon fontos a rend és a munkám tisztelete, hisz én csináltam rendet a szobátokban, (4. lépés: ezért azt kérem tőletek, hogy még vacsora előtt rakjátok vissza a legót a dobozába.
 
Erre a gyerekeim összenéztek és láttam rajtuk az elkeseredettséget, miután felmérték, hogy ez mekkora munka lesz számukra.
 
Ekkor az egyik kislányom megszólal: segíts nekünk a pakolásban Anyácska!
 
Én szívesen segítettem, és vidám közös "munka" lett a pakolás.
Gyermekeim, megértették, hogy nekem fontos a munkám tisztelete, és rájöttek arra, is ha széthagyják a dolgaikat, azzal nem tisztelik az én munkámat, a mellett, hogy egyáltalán nem akartak rosszat nekem.
 
A pakolás "fáradalma" után, jól esett a közös családi vacsora! ..."
 
 
 

 

a01--3-.jpg

emkgyerekek-szines02-f.jpg

emkgyerekek-szines-f.jpg