Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

1. lecke

2. lecke

SZI Akadémiások!

Kértétek, hogy tegyem fel az ajánlott házifeladatot. 
Ez itt a 8 alkalmas tematikához igazodik. Bármikor gyakorolhatsz.
(mivel a tréning folyamatban van, mindig csak az aktuálissal bővítem)

Íme:

SZIA1 – ajánlott házi feladat                                                       
 

Írd le a következőket érzékelési szinten, tényszerűen,

KONKRÉTAN,  értékelés nélkül, amivel nem

lehet vitatkozni:    

 

Példa:

 

·         Akkora itt a felfordulás, mint egy disznóólban! A koszos zoknik, pólók gatyák szanaszét…

Érzékelési szinten, értékelés nélkül, TÉNYSZERŰEN, amivel nem lehet vitatkozni:


Azt látom, hogy az egyik zoknid az ágyon, a másik a fotelben, kettő pólód a tv előtt a földön, a nadrágod a fotel alatt.

 

·         Nagyapám csúnya  ember.

·         Érzékelési szinten, TÉNYSZERŰEN: 

……………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………….

·         Gergő orrától felfordul a gyomrom..

·         Érzékelési szinten, TÉNYSZERŰEN: 

……………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………….

·         A kislányom ésszerűen döntött a pasijával kapcsolatban.

·         Érzékelési szinten, TÉNYSZERŰEN: 

……………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………….

·         A szomszédunk lába akkora, mint egy ház.

·         Érzékelési szinten, TÉNYSZERŰEN: 

……………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………….

·         Kati el van keseredve, mert a férje állandóan rettentő későn jár haza.

……………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………….

 

Példa:

 
  • Úgy szeretlek, majd’ megeszlek. 
  • Tiszta érzés kifejezése: 

    ………………………………………………………………………………………… 

  • Amikor megütötted, teljesen úgy éreztem/gondoltam, hogy megérdemli
  • Tiszta érzés 

    kifejezése:
     …………………………………………………………………………………………
     
  • Voltam fallabdázni/teniszzni/focizni… sz**rá vertek (bennünket)
  • Tiszta érzés 

    kifejezése:
     ………………………………………………………………………………………… 

  • Amikor megkérte a kezem, még a könny is kicsordult a szememből. 
  • Tiszta érzés 

    kifejezése:
     ………………………………………………………………………………………… 

  • Katinak ki van a hócipője, mert a férje mindig éjfél után jár haza. 
  • Tiszta érzés 

    kifejezése:
     ………………………………………………………………………………………… 
Előkészítő gyakorlat a felelősség felvállalásához: NO: bírálat/vélemény/összehasonlítás

Az EMK 4 lépésére formáld át a következő véleményt/bírálatot!:

Példa:


 

Te szex rabszolgát akarsz belőlem csinálni.

 

 

EMK-san – felelősség felvállalásával: (nem mutogatok a másikra, magamról beszélek, konkrét tényekkel alátámasztva)

 

1.      tényszerűen: tudod, ezen a héten már 5X szeretkeztünk és este

megkérdezted, hogy ma este is számíthatsz-e rám.  A múlt

héten mindennap  reggel 6-kor már dolgoztam és este 10-kor

fejeztem be, utána szeretkeztünk.

 

2.      Most van bennem aggodalom, meg egy kis kétségbe esés,

zavartság,  elégedetlenség magammal szemben,

feléd egy kis lelkiismeret-furdalás, na meg szégyen is….


3.      Tudod nekem nagyon fontos a kettőnk kapcsolata, a szeretet,

elfogadás, nyílt kommunikáció, figyelembevétel, önbecsülés,

a bizalom és az őszinteség.

 

4.      Ezért arra szeretnélek kérni téged, hogy vacsora után egyből

feküdjünk le és kikapcsolódásként összebújva, egymást átölelve

nézzünk tévét a szex helyett.


- Hogy vagy te ezzel?


 

Átformálandó mondat:


 

Most mond meg, hogy miért van az, hogy a szomszédasszonynak a

töltött káposztája sokkal ehetőbb, mint a tied?


 

EMK-san – felelősség felvállalásával: (nem mutogatok a másikra, magamról beszélek, konkrét tényekkel alátámasztva)

1.      ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2.      ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3.      ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4.      ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
 
 

Átformálandó mondat:


Jaj, Kicsim, annyira szeretem, amikor így kedveskedsz nekem..


EMK-san – felelősség felvállalásával: (nem mutogatok a másikra, magamról beszélek, konkrét tényekkel alátámasztva)

1.      ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2.      ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3.      ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4.      ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
 


SZIA2 - ajánlott házifeladat:

 

1. Az alábbi gyakorlat az EMK 3-as és 4-es lépését mélyíti. 


3-as lépés: SZÜKSÉGLETEK, FONTOSSÁGOK kifejezése 

Írd át a következő mondatokat, úgy, hogy abból egyértelműen kiderüljön a beszélő
szükséglete, hogy mi is az, ami fontos neki, amivel felelősséget vállal az érzéseiért)

Példa:
• Kussoljál már!
• Szükséglet kifejezésével: nekem fontos a csönd és a nyugalom.

• Csutakold le a koszos lábad!
• Szükséglet kifejezésével: …………………………………………………………….........

• Megijedek, ha vicsorítasz.
• Szükséglet kifejezésével:……………………………………………………………………

• Csalódott vagyok, mert nem készítetted el, pedig megígérted.
• Szükséglet kifejezésével:……………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………...........

• Örültem, amikor megtudtam, hogy a feleséged terhes..
• Szükséglet kifejezésével:……………………………………………………………………

• Örülök, hogy ilyen sűrűn meghívsz ebédre.
• Szükséglet kifejezésével:……………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………….......

4. Kérések egyértelmű, KONKRÉT kifejezése:


példa: TISZTA KOMMUNIKÁCIÓ!


• Lökd ide a sört!
• Kérések egyértelmű kifejezése: szeretnélek megkérni, hogy a hűtőből hozz egy üveg sört (légy szíves).

• Olyan artikulálatlanul beszélsz. 
• Kérések egyértelmű kifejezése ……………………………………………………………... 

• Told már arrébb magad!
• Kérések egyértelmű kifejezése……………………………………………………………...

• Nézd már meg, hogy tiszta-e a levegő!
• Kérések egyértelmű kifejezése……………………………………………………………...

• Hagynál már békén?
• Kérések egyértelmű kifejezése……………………………………………………………...

• Szeretném a lányod jobban megismerni.
• Kérések egyértelmű kifejezése……………………………………………………………...

• Utálsz?
• Kérések egyértelmű kifejezése……………………………………………………………...

Továbbá mindennap végezd el a TEREMTŐ gyakorlatot a "folyamatban lévő NAGY/FONTOS célokhoz! - addig mondd a megerősítő köszönetet, míg a HÁLA meg nem jelenik. Onnantól a TIED !

Szóbeli bevezető kérdéseim a SZIA 3-on:

  1. Mi a szerkezete a BŰNTUDATNAK?
  2. Beszédünkkel hogyan tudjuk elkerülni, hogy a Másikban kialakuljon a bűntudat?
  3. Mit vonz a bírálat?
  4. Mi az EMK 4 alaplépése?
  5. Az EMK hanyadik lépése nyitja meg a Másik szívét?
  6. Az EMK hagyadik lépése ad megértést a Másikban?
  7. Az EMK 1-es lépése mit okoz a Másikban?
  8. Az EMK 2-es lépése mit okoz a Másikban?
  9. Az EMK 3-as lépése mit okoz a Másikban?
  10. Fentiekből a 3. lépés miért hoz gyógyulást?
  11. Mikor nem használjuk a 4. lépést, mint azonnal teljesíthető kérést?
  12. Hogyan fejezzük ki a dicséretünket az EMK-val?
  13. A dicséretnél mi a 4. lépés?
  14. NLP-s kérdés: a szemmozgásból hogyan tudod megállapítani, hogy az illető a múltból vesz elő emléket (kérdésedre igazat mond) vagy a kreativitását használja (még nem megtörtént eseményt mesél)?
  15. A bírálat/vélemény hány %-ban szól a bírálóról?

 

SZIA3 - ajánlott házi feladat:

  1.  Végy elő egy olyan problémát ,melynek nagysága az 1-től 10-es skálán 4-5-6-os nagyságú neked és a másik személyben sem nagyobb.
    Az Erőszakmentes Kommunikáció 4 alap lépését használva írd le, hogyan zajlana. Aztán használd azt az Életedben is. Hívd fel az illetőt vagy küld el neki emailban!
  2. Gondolj valakire, aki sokat panaszkodik neked és készíts egy képzeletbeli párbeszédet vele. Adj neki empátiát! Írd le!


    Emlékeztető: 



    • Neked mindig jobb állapotban kell lenned, mint akinek adod, tehát akire dühös vagy, azt most ne vedd elő. Az a következő alkalom anyaga, hogy azt feloldd!    
    • A sorok közt olvasunk. Figyeld, mit mond, de ne erre koncentrálj, közben tedd fel magadnak a kérdést: "Vajon mit érezhet most Ő?" - tippeld meg és kérdezz rá! Ha nem találod el, nem baj, úgy is megmondja, ezzel segíted Őt kitisztázni az érzéseit.

      (ezt a módszert szívesen használtam az üzleti életben is - bár az manipuláció  - pl. amikor a konkurenciától meg akartam tudni, hogy ugyanazt az alapanyagot, amit mi is használunk, mennyiért vásárol, akkor a következőt mondtam: úgy hallom, hogy 300  Ft-ért vetted darabját.. Erre a válasz: ugyan már, 500 alatt sehol se lehetett megkapni. Tehát vagy túl alacsony vagy túl magas árat mondok. Legtöbbször azonnal meg lehet tudni a valós árat.)    
    • A másik személy minél alacsonyabb rezgésen van (minél lehangoltabb), annál több érzésre kell rákérdezni. 4-6. Ha már mindent kimondott, nagyot fog sóhajtani, jelezvén neked, hogy fentebb került.  

       
    • Ezután a fontosságaira, szükségleteire fókuszálj, míg beszél. Magadban tedd fel a kérdést : "Vajon milyen fontossága nincs kielégítve, hogy ezt érzi?" Ebből k.b érzelmi állapottól függően 3-6.    
    • Ha valaki nagyon rossz állapotban van, akkor itt meg is állhatsz.   
    • Ha "jobb" állapotban van, akkor vidd el a célállításig. Tedd fel neki a kérdést: "Milyen ötleted van rá, hogy ezt megkapd?"
      Ha nincs ötlete, használd a következő kérdést: "... és  ha lenne, mi lenne az?"     
  3. Adj a valóságban is empátiát. 



    Fontos:

     
    • Amikor eldöntöd, hogy valakinek empátiát adsz, akkor csak Ő létezik. Te nem létezel arra az időre, mint határozott személy. Várd ki szépen a válaszokat, ne sürgesd a másikat.!   
    • Mivel ilyenkor nagyon erős figyelmet adsz a MÁSIKNAK, akkor különös nyitottságot fogsz tapasztalni, mind a magad mind a másik felől. El kezd áramlani a szeretet. Vigyázz, mert ha kapcsolatban élsz, és egy másik neműnek adod az empátiát, akkor ha nem "húzod" vissza a férfi illetve női energiáidat, akkor beléd szerethetnek. Ha a határaidat meg tudod tartani, akkor pedig erős szimpátia, barátság alakulhat ki vagy az erősödik.   
    • Bármennyire is érzed a kényszert, hogy tanácsot adj a Másiknak, nem teszed meg . Valószínűleg ugyanaz lesz az ötlete saját magától is, amikor már eljutott a tisztán-látáshoz a Te segítségeddel.    
    • Figyeld, hogyan változott a Másik érzelmi állapota.    
  4. Szóbeli bevezető kérdéseim a SZIA 4-en: 



    1. Mit vonz a bírálat és miért?   
    2. Mi a különbség a szimpátia és az empátia között?   
    3. Melyikkel kezdjük és miért?   
    4. Miért nem mi adunk tanácsot, hanem megvárjuk az Ő ötletét?   
    5. Mi a különbség, ha a Másik találja ki, hogy hogyan oldja meg a 
      problémáját vagy ha mi mondjuk meg neki a "tutit"?   
    6. Mi a különbség, ha valaki "nyalizik" vagy őszintén megdicsér bennünket?
      Milyen kérdést teszünk fel a Másiknak, hogy megtudjuk, hogy őszintén mondta vagy el akar nálunk valamit érni?  

SZIA4 - ajánlott házifeladat:

 


SZIA5 - ajánlott házifeladat:

 


SZIA6 - ajánlott házifeladat:

 


 

SZIA7 - ajánlott házifeladat:

 


SZIA8 - ajánlott házifeladat:

 


 

vissza a főmenüre >>>