Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mikor, melyik gyakorlatot végezzem?

Sokan kértétek, így a teljesség igénye nélkül, összeírtam, hogy mikor, melyik gyakorlatot használjuk.

 Dr. Marshall B. Rosenberg az EMK (Erőszakmentes / Együttműködő Kommunikáció) megalkotója nagyon korán felfedezte és lemodellezte, hogyan tudjuk feloldani a negatív  érzelmeinket, ezáltal a Lelkünkből kihúzgálni a tüskéket, majd a vérző sebeket begyógyítani.

Ezt a módszert nevezte el EMPÁTIÁNAK, melyet találóan "kibeszélős technikaként" emlegetnek.

A tréningjeimen is tanítom ennek egy tovább fejlesztett változatát, az ÖN-GYÓGYÍTÓ EMPÁTIÁT, mellyel azonnali feloldódást idézhetünk elő magunkon. 

Nézzünk egy konkrét példát:

Ha egy két napos konferenciáról, egy nappal hamarabb érkezem haza és a hálószobába érve azt látom, hogy a párom mellett nem én fekszem, akkor bizony a negatív érzelmek egész sora születik meg bennem, melyet azonnal kifejezni nemigen tudok, e helyett inkább csak ordítani, kiabálni, veszekedni. Ez persze abban a helyzetben rendben is van.

Ha tudjuk, hogy a ki nem beszélt érzelmek, olyan energiablokkokat okoznak, melyek később tüneteket hozhatnak létre, érdemes kioldani őket ezzel az érzelmi kitisztázó módszerrel. Egy tudatosabb állapotunkban vegyünk elő egy lapot és írjuk fel 1 mondatban, hogy mivel is van bajom. 

Példa: 

"A szemét férjem / feleségem, amíg én oda voltam, mással hempergett az ágyban, ráadásul a közös ágyunkban!" - ezt nevezzük kulcs mondatnak.
A mondat alatt osszuk két sávra a lapot, majd írjuk a bal oldali részbe, egymás alá (kb 3 sorokat kihagyva, felsorolás szerűen) hogy milyen érzéseket is váltott ez ki belőlem. 
Pl:
Felháborodás, elkeseredés, nyomorultságérzet, elárultság, düh, szégyen, óriási csalódás, hitösszeomlás, nyomorultságérzet, lelki fájdalom, gyötrelem, belső konfliktus, lelkiismeret-furdalás, esetleg önvád...
Ezeket kiírva, érezhetjük, hogy oldódik a fájdalom. Akár többször újra és újra kimondva, még nagyobb lesz a megkönnyebbülés, elkezdenek a blokkok feloldódni, érezhetjük, hogy az eddig elzárt energiák beindulnak, kipirosodhatunk és a "pisi szakasz" is már ilyenkor észrevehető.

Ugyan a Lelkünk sokat könnyebbedik a kihúzott tüskék által, de a " helye még vérzik".
Ezért a következő lépés az, ami ezeket a "vérző sebeket" nagy mértékben "begyógyítják"

A jobb oldalra írjuk ki (egyenként sorra véve) hogy mely értékrendi fontosságunk vagy lelki szükségletünkön esett csorba, amit nem kaptunk meg vagy veszélyeztetve gondoljuk, ami miatt ezeket a negatív érzéseket érezzük. 

Példa:

Felháborodás -  (bíztam és hittem benne, az ígéretében)  - fontosság amit nem kaptam meg, vagy veszélyeztetve látom: bizalom, a szavahihetőség, hűség, őszinteség

Elkeseredettség - (nem tudom, hogyan tovább) - fontosság amit nem kaptam meg, vagy veszélyeztetve látom: jövőkép, lelki-béke, érzelmi biztonság, szeretet, őszinteség

Elárultság érzet - (azt mondta, hogy "holtomiglan!", bíztam és hittem benne) - fontosság amit nem kaptam meg, vagy veszélyeztetve látom: hit, bizalom, lelki közösség, intimitás, biztonság, körös jövőkép, tisztesség, kiteljesedés, egyenesség

Düh - ("hogy tehetett ilyet?") - fontosság amit nem kaptam meg, vagy veszélyeztetve látom: bizalom, női / férfi önbecsülés, szeretet, kölcsönös elköteleződés, kölcsönös szeretet, anyagi biztonság, lelki biztonság, státusz, a család melege, egyenesség, igazmondás, őszinteség, jó kapcsolat, a család, méltóság, értékrendem tiszteletben tartása.

Lelkiismeret-furdalás, önvád: - ("esetleg én is elhanyagoltam őt is meg magamat is!?") - fontosság amit nem kaptam meg, vagy veszélyeztetve látom: szeretet adása, törődés, tiszta lelkiismeret, nyugalom, béke, stb....

Ahogy láthatjátok, már csak a felsorolás átolvasása is hozhat megkönnyebbülést és ehhez nem volt szükség senkire sem. Ezért ÖN-GYÓGYÍTÓ EMPÁTIA a neve.

Azt azért érdemes tudni, ha a DÜH is megjelenik mint érzelem, akkor még határozottabb feloldásra, kitisztázásra van szükség a teljes, 100 %-os feloldáshoz.
A fenti módszert ilyenkor joggal emlegetjük "hirtelen gyors segélynek", hogy "levegőt kaphassunk".


A fenti esethez ajánlom még a: 
>>> HIRTELEN DÜH feloldó gyakorlatot.

Ha már van egy kis tapasztalatunk az ÖN-GYÓGYÍTÓ Empátia használatában, akkor ezt kihasználva "panaszkodjunk", beszéljük ki a történést, az érzelmeinket és a sérült fontosságainkat meghatározva, beleszőve a mondanivalónkba!


 

Azt tapasztalom, hogy a konfliktus nagysága határozza meg, hogy elegendő-e a kibeszélés, avagy tovább kell gondolni.

Ha egy 10-es skálán a konfliktus nagyság 0-1, az nem konfliktus. Pl, leesett egy morzsa a földre..., a 10-es pedig, ha már annyira dühös vagyok, amikor úgy érzem, hogy a "hátába vágnám a kést" a másiknak.
A pontos bekalibráláshoz egy kis segítséget >>> ITT találsz.

Ha a konfliktus nagysága 2-3-as, ez könnyedén kezelhető normál kommunikációval. Azonban már a 3-asnál is, de ettől felfele, 4-5-ös nagyságúaknál sokat segíthet az ERŐSZAKMENTES KOMMUNIKÁCIÓ (EMK) használata, valamint a fentebb említett ÖN-EMPÁTIA, valamint az érzelmekkel és fontosságokkal megfűszerezett kibeszélés. Megjegyzem, ezen a szinten még az EMK-t, igen egyszerű használni.

6-osnál szintén az EMK és az ÖN-EMPÁTIA, valamint az érzelmekkel és fontosságokkal megfűszerezett kibeszélés. Ha a kibeszélést választjuk, érdemes megkérnünk egy bizalmasunkat, hogy szeretnénk valamit mondani, és előre jelezzük, hogy csak meghallgatásra van szükségünk. Kérdezzük meg, hogy hajlandó-e és tud-e ilyen módon segíteni nekünk? Ugyanis, ezekben az állapotokban, nem arra van szükségünk, hogy az első példám kapcsán, a bizalmasunkkal együtt szidjuk a párunkat, mert az NEM empátia, hanem SZIMPÁTIA! 
Azzal sincs semmi baj, csak ebben az esetben nem olyan hatékony a blokkoldási folyamat. És az sem fog bennünk blokkot oldani, ha barátunk "őszintén" elmondja a véleményét, hogy milyen balfácánok voltunk, amikor, ezt és ezt tettük... Sőt ez újabb negatív érzelmeket, ezáltal újabb blokk képződést eredményez. 

Ilyenkor arra van szükség, hogy értő figyelmet kapjunk, és közben a mondandónkat telerakjuk érzelmekkel, - haladó szinten, még a fontosságainkat is meghatároztuk, - érzékelhetjük, hogy csökken bennünk a feszültség, oldódnak a blokkjaink, nyílik a szívcsakra, érezzük, hogy meg vagyunk értve, egyszerűen az elzárt életerőnkből kapunk vissza, részben vagy egészben. Ez támogatja az öngyógyító folyamatokat.

7-es konfliktusnál, már nehéz az EMK-t használni. Sokan itt "véreznek el", mert egyszerűen annyira nehézzé válik, hogy csak gyakorlottabbak tudják használni. Itt még működik az ÖN-EMPÁTIA,  vagy az érzelmekkel felruházott kibeszélés. Ugyanakkor ennél az esetnél, már szükség van más oldási folyamatra is. 

Ha pl, valaki megkritizált - de még nem érzek, e miatt dühöt - akkor a >>> 7-es KONFLIKTUS KITISZTÁZÓ, avagy KRITIKA KITISZTÁZÓ gyakorlatot érdemes elvégeznünk, mely a konfliktusunkat 100%-an feloldja, teljesen felszabadulunk és akivel gondunk és problémánk volt, totálisan megváltozik vele a kapcsolatunk, SŐT alig várjuk, hogy találkozzunk a személlyel  :)!
Ez most talán hihetetlennek tűnik, de hallgasd meg Dr. Harsányi Edit saját élménybeszámolóját e témában >>> ITT.  (a könyv alatt találod a videót)
Ezen az érzelmi szinten szoktuk még a >>> CSALÓDÁS KITISZTÁZÓ gyakorlatot is elvégezni. Itt is figyelnünk kell, hogy csak akkor végezhetjük el a gyakorlatot, ha nem érzünk dühöt a személlyel kapcsolatban vagy bűntudatot.

  A 8-tól kezd érdekessé válni a helyzet, hisz ott már megjelenik a neheztelés, harag, düh, mérgesség, bűntudat, lelki fájdalom! (És pont ezek, amik oly mértékű érzelmi blokkokat váltanak ki, amely létrehozhat tüneteket is a későbbiekben.)

Ezek oldására is sok lehetőség van! A düh esetében el kell különíteni, a HIRTELEN düh-t vagy az EGYMÁSRA RAKÓDOTT neheztelést.

A hirtelen düh kapcsán saját példámat hadd említsem. Amikor még kicsik voltak a gyerekeim, mentem értük az oviba és a bejárat előtt, - mely körbe vette az óvodát -  egy 3 m széles járda volt, ahol a gyerekek még szaladgálhattak. Az én gyermekeimet biztonságban tudva engedtem ezen a széles járdán szaladgálni, amikor egyszer csak hirtelen előkerült egy piros Lada és vagy 60 km/óra sebességgel száguldva jött a járdán. Lelki szemeim előtt már láttam, hogy a gyerekeimet elüti, azok a szélvédőnek csapódnak, majd az egyik erre, a másik arra csapódik be a földbe! Mit mondjak? Csak ordítani tudtam! A lábam remegett, a Ladás befékezett és így a gyermekeim megmenekültek. Hát ebben az állapotban nem tudtam vezetni. A közelben lévő játszótéren letettem a gyerekeimet, én a kocsimba ültem és ott helyben elvégeztem a >>> 10-es DÜH feloldó gyakorlatot, melyből mindig tartok 1 példányt a kesztyűtartómban :)!

Az >>> EGYMÁSRA RAKÓDOTT NEHEZTELÉST FELOLDÓ gyakorlatot akkor kell elvégezni, amikor valakivel hosszabb időn keresztül vagyunk kapcsolatban (anyós, após, férj feleség, anya, apa, gyermekeink, barát, barátnő, szomszédok, rokonok, főnökök)  és már ki van tőle a hócipőnk, vagy akár más is, és tele lett a hócipőnk.  Ez a gyakorlat több mint egy blokk oldó gyakorlat. Ez már az okot is kioldja, hisz meglátjuk / megtapasztaljuk a gyakorlat során, hogy honnan ered ez a konfliktusunk.

Ezen a szinten jön még elő a BŰNTUDAT, melynél a BŰNTUDTA KITISZTÁZÓ gyakorlatot kell elvégezni

A BŰNTUDATOKNÁL a következőket tudtam a kutatásaim során elkülöníteni:

- valamit tettem, vagy nem tettem a múltban, ami miatt még ma is bírálom magam és ráadásul másnak is kárt/fájdalmat okoztam.


- valamit tettem vagy nem tettem a múltban, ami miatt még ma is bírálom magam és ráadásul másnak is kárt/fájdalmat okoztam, viszont közben arra a másikra haragszom. gyakorlatot. 


- vétettem saját magam ellen, bírálom magam érte. Pl: drogoztam,  önpusztítást végeztem, vagy pont nem tettem meg amit meg kellett volna tennem)


- vétettem Isten / az Univerzum ellen és bántom ezért magam.


- magzati bűntudat: valamit tettem vagy nem tettem a magzati életemben, ami miatt ma is bántom magam, végig kíséri az életemet.
(pl: anyukámnak azt mondták, ha megszül, lehet, hogy belehal: ekkor visszadatálódva egy olyan véleményt hozok, hogy "de szemét önző voltam, hogy jöttem itt, nagy reményekkel, hogy megszületek, holott lehet hogy ez anyukám életébe kerülhetett volna...!"


- rejtett BŰNTUDAT: mint a megnevezése is mutatja, rejtve marad előttünk :). Ezt csak a két düh feloldó kapcsán szoktuk felismerni, így ezekbe a gyakorlatokba beépítettem a rejtett bűntudat kezelést, így automatikusan az is oldódik:>>> EGYMÁSRA RAKÓDOTT NEHEZTELÉST FELOLDÓ gyakorlatnál, valamint az >>> 10-es DÜH feloldó gyakorlatnál.
 

A fentiek már több órás komoly kitisztázást igényelnek ezért ezekhez a gyakorlatokat nem tettem elérhetővé, ezeket csak >>> személyes konzultációkon tudjuk feltárni.

Talán, egyszer erre terapeutáknak, tartok egy tréning sorozatot.

És az egyik kedvencem, mely mindent "visz" :).  A karma feloldó, amikor lelki fájdalmat is érzünk egy ügy kapcsán - kivéve, ha az gyász - akkor arra a >>> NAGYBÍRÁLAT FELOLDÓ gyakorlatot végezzük, mely végeztével karmikus oldódás is történik.

( gyász kioldására a SZI Kommunikáció, akkor tud már javaslatot adni, amikor a gyász év letelt és az illető úgy érzi, eleget gyászolt, viszont még ott a fájdalom. Ekkor a fájdalmat tudjuk oldani, és a szeretet az elvesztett személy iránt megmarad. Olyanná változik, mint amikor a nagypapa már 10 éve nincs közöttünk és már tudunk róla jó kedvvel szeretettel beszélni, elfogadva a helyzetet. Ezt a gyakorlatot is csak személyesen szoktam vezetni.)

Párkapcsolati gyász, melynél az illető még él, csak elhagyott: itt is csak személyesen tudok segíteni.

Ezen kívül még több gyakorlatot is tettem elérhetővé a honlapomon a www.sziakademia.hu oldalon, az

>>> ÉLETMENTŐ GYAKORLATOK menüpont alatt. 


Így, ha többet szeretnél megtudni a módszerekről, akkor iratkozz fel a

 >>> hírlevelemre!

A fentiek a >>> SZI Kommunikációs módszerbe tartoznak. E mellett még számtalan lehetőség van kitisztázásra, melyek igazi csemegék, mint pl az ERŐS IDEGZETŰS gyakorlat, vagy amikor a környezet bennünket tükröz és ez nem tetszik nekünk, erre a TÜKÖR gyakorlatot kell végeznünk. 
A HO'OPONOPONO gyakorlatot is kidolgoztam több változatban az európai ember számára érthető módon.

Jó gyakorlatozást kívánok!

Szabó Ilona - Ica
SZI Kommunikációs vezető tréner

>>> Tréningekről tájékozódás

dia7.jpg

 

dia8.jpg

Az alább felsorolt érzelmek mutatják meg, hogy melyik gyakorlatot válaszd!

dia10.jpg

 

dia11.jpg

 

dia12.jpg

 

dia13.jpg

 

dia14.jpg

 

dia15.jpg

>>> mutasd a részleteket a 8 hónapos tréningről

 

SZEMÉLYES évek kiszámítása

 

 

dia1.jpg

 

numerologia---kiszamitas.jpg

 

dia4.jpg

A folytatást e-mailban küldöm, ha ezt az >>> űrlapot kitöltöd!

 

dia13.jpg

>>> mutasd a részleteket a 8 hónapos tréningről